Ketchup történelem

A ma szinte minden háztartásban megtalálható ketchup több évszázados múlttal bír. A XVIII. században Dél-Kínában kezdetben egy halakból, kagylókból és különböző fűszerekből készített szószt neveztek ketchupnak (ottani nyelvjárásban kôe-chiap, vagy kê-chiap). A főzet hamarosan a brit és holland hajósok körében is népszerű lett, akik Nyugat-Európába is bevitték.

A kezdetben még catchupként ismert szósz első nyugati receptjét 1727-ben adták ki Londonban, ekkor még az ázsiai minta alapján. Hozzávalói voltak a szardella, a hagyma, az ecet, a fehérbor és a fűszerek (szegfűszeg, szerecsendió, gyömbér, bors, citromhéj).

Ketchup vs. catsup

A ketchup elnevezéssel először 1711-ben, egy Charles Lockyer által írt, India kereskedelméről szóló dokumentumban találkozhattunk. Heinz paradicsomos alapú ketchupjának forgalomba kerülése (1876) után komoly harcok dúltak a kereskedők között, így a ketchup megannyi ismert és ismeretlen nevével került a piacra. Végül a Reagan-kormány vetett véget ennek 1981-ben, amikor az iskolai étkeztetésben jobban hangzó „zöldségek” kategóriájába sorolta a ketchupot, így azóta is a ketchup elnevezés maradt a köztudatban.

A paradicsomos ketchup

Csak 1801-ben, az amerikai „The Sugar House Book” című szakácskönyvben jelent meg először a paradicsom alapú ketchup receptje, ugyanis a paradicsomot még az 1800-as évek elején is sokan mérgezőnek hitték. Eleinte a ketchup főzéséhez nem használták – az akkoriban még ritkaságnak számító – cukrot, helyette sóval tartósították. 1824-ben Thomas Jefferson unokatestvére, Mary Randolf által megjelentetett „The Virginia Housewife” című szakácskönyvben az osztriga, a dió és a gomba mellett már a paradicsomos ketchup is szerepelt (Tomato Catsup).

A XIX. század elején a paradicsomos alapú ketchup kezdetekben csak a farmokon volt népszerű. A ketchup forgalmazásának ősapja egy Jonas Yerk nevű farmer volt, akinek termékét 1837-ben már egész Amerika szerte árulták.

A Heinz ketchup sikere

A Heinz család sarja, az Amerikában született Henry John Heinz már 17 éves korában kereskedett, 25 évesen pedig tormaszósz előállításával foglalkozó céget alapított barátjával. Miután csődbe ment a cég, testvérével és unokatestvérével új vállalkozásba fogott, amiből aztán kivásárolta őket, így a cég onnantól kezdve H.J. Heinz Company lett. A H. J. Heinz Company az évi csaknem 650 millió eladott termékével rövid időn belül a legsikeresebb vállalatként robbant be a ketchup piacra.

Az új ketchup

A XIX. sz. végén, XX. sz. elején számos botrány kísérte a tartósítószerekkel kapcsolatos vitákat. Az Amerikai Élelmiszer-, és Gyógyszer Ellenőrző Hatóság (FDA) határozott véleménnyel állt elő, miszerint a nátrium-benzoát káros az emberi egészségre. Ennek hatására Heinz és a sokan mások új módszereket dolgoztak ki, amelyekkel sikerült pótolni a nátrium-benzoátot. Heinz 1906-ben megjelent tartósítószer mentes termékét 1907-ben már 12.000.000 darabban értékesítették szerte a világban.

A korai paradicsom alapú ketchupokhoz képest jelentős változás történt abban az időben. A mai ketchupok sikerében közrejátszott a nátrium-benzoát elhagyása, illetve az, hogy amíg régen éretlen paradicsomokból készítettek kethcupot, addig ma már érett paradicsomokból készül.

A ketchup ma

Ma már világszerte gyártják ezt a paradicsom alapú kedvencet, ám gyakran nem mindegy, milyen néven kerül piacra. Vannak bizonyos országok, ahol szigorú élelmiszerbiztonsági szabályok határozzák meg, hogy hány százalék paradicsomtartalommal kell rendelkeznie a terméknek.

Izraelben például 41% minimális paradicsom tartalom felett nevezhetnek egy terméket ketchupnak. Amiben ennél kevesebb paradicsom található, az legfeljebb a paradicsomos öntet nevet viselheti.

Magyarországon nincs ilyen megkötés, különböző márkájú, minőségű termékek széles skálájával találkozhatunk a kereskedelmi forgalomban. Ezek paradicsom tartalmuktól függetlenül mind ketchupként kerülnek a polcokra.

A magyar kínálatot áttekintve látható, hogy itthon számos ketchup típus érhető el. Van, amelyik valódi paradicsomból készül, és van, amelyik sűrítményből. Vannak extrán fűszerezett, csípős változatok is.

Az egyes termékek paradicsomtartalma általában 11-63% közt változik, ezért a különböző márkájú termékek között színben, ízvilágban, sűrűségben jelentős eltérések mutatkoznak. Ezek az eltérések nem véletlenek, hiszen így érik el a gyártók, hogy mindenki megtalálhassa ízlelőbimbójának és pénztárcájának a leginkább megfelelő minőségű ketchupot.

Érdemes tudni, hogy a paradicsom a feldolgozása során a súlyának mintegy egyharmadát elveszíti, így 100 gramm ketchuphoz minimum 110 gramm paradicsomra és egyéb összetevőkre van szükség. Az egyéb összetevők aránya lényegesen befolyásolhatja a ketchup megjelenési formáját és ízét.

Kategória: Érdekesség
Címkék: